دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

در دو مطلب قبلی برخی از نکاتی که در قانون‌نویسی باید مد نظر قرار گیرد مطرح شد. اینک در ادامه مطلب به شاخصه‌های دیگر قانونگذاری می‌پردازیم.

 یک قانون خوب و متعالی خط‌کش انتظامات اجتماعی است که با آن کجی‌ها و کجروی‌ها اصلاح می‌شود و کسانی که محوریت آن را قبول نداشته باشند توسط جامعه طرد و منزوی می‌شوند. 8- قانون باید عنوانی مناسب داشته باشد : عنوان هر قانون نام کوتاهی است برای بیان محتوای آن قانون. اگر عنوان قانون با محتوا انطباق نداشته باشد باعث انحراف اذهان می‌شود در حالی که عنوان مناسب، افراد را به سمت محتوای آن هدایت می‌کند؛ به طور مثال عنوان قانون حالت اشتغال عنوان مناسبی برای این قانون نیست و همین عنوان نامناسب سبب انحراف ذهنی حتی کارشناسان فن شده است؛

به‌طوری که این شبهه حتی برای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت کشور به وجود آمده بود تا عنوان این قانون را با تعریف حال اشتغال بند الف ماده 124 قانون استخدام کشوری خلط کرده و سبب تضییع حقوق جانبازان از کارافتاده کلی شود. در همان زمان معاون حقوقی رئیس جمهور در پاسخ به استعلام سازمان مدیریت مانع از این سوءبرداشت از قانون شد و تفاوت قانون حالت اشتغال و بند الف ماده124 قانون استخدام کشوری موضوع حال اشتغال را برای سازمان مدیریت توضیح داد.

9- ساز و کار نظارتی مناسب در قانون پیش‌بینی شود : نهادها و سازمان‌های نظارتی متعدد در قوای سه‌گانه کشور وجود دارد که با توجه به تعدد آنها به انتظارات بحق مردم درباره نظارت بر اجرای قوانین و جلوگیری از تخلفات نتوانسته‌اند پاسخ دهند. به جای تعدد سازمان‌های نظارتی به تعمق در نظارت و کنترل نیاز است. بخش عمده‌ای از قوانین ایثارگران اجرا نمی‌شود و اگر هم اجرا شود به صورت ناقص و ابتر اجرا می‌شود و این یعنی تضییع حقوق قانونی افراد. وقتی از مسئولان سؤال می‌شود که چرا بدیهی‌ترین حقوق قانونی ایثارگران مثل احکام حقوقی شهدا، جانبازان و آزادگان از کارافتاده کلی به درستی اجرا نمی‌شود هیچ‌کدام پاسخی برای این عملکرد غیرقانونی ندارند. وقتی سؤال می‌شود چرا پاداش پایان خدمت شهدا به بازماندگان آنان پرداخت نمی‌شود یا اگر پرداخت می‌شود آن را در چند قسط چندساله پرداخت می‌کنند که عملا ارزش خود را از دست می‌دهد، پاسخی برای این موضوع ندارند.

10- آینده‌نگری و عنصر زمان در برخی از قوانین مفقود است: کسانی که امروز قانون را می‌نویسند به همین امروز توجه دارند و از فردا و فرداهای بعد غافلند؛ به طور مثال وقتی در موضوع امتیازات استخدامی قانون نوشته می‌شود والدین معظم شهدا فراموش می‌شوند، گویا قانون‌نویسان همواره گمان می‌کنند والدین معظم شهدا افراد مسنی هستند که میانگین سنی آنها همیشه بالای 70سال است. در حالی که سربازی که با سن 18سال، شهید می‌شود ممکن است والدینی با سن کمتر از 40سال داشته باشد که باید وضعیت آنها در تسهیلات استخدامی مدنظر قرار گیرد.

11- با متخلفان از اجرای قانون برخورد شود : شاید گفته شود سازوکارهای لازم برای برخورد با کسانی که قوانین را اجرا نمی‌کنند پیش‌بینی شده است، مثلا دیوان عدالت اداری برای این کار پیش‌بینی شده یا هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری در دستگاه‌ها عهده‌دار این وظیفه هستند. متأسفانه فرایند رسیدگی به شکایات و احقاق حقوق چنان پیچیده و زمان‌بر است که مردم از پیگیری شکایت منصرف می‌شوند. اگر به مجموعه‌های رسیدگی‌کننده به شکایات با نگاه مثبت و خوش‌بینانه نظر کنیم و این ادعای آنان را بپذیریم که همه تلاش خود را برای احقاق حقوق قانونی شکات به عمل می‌آورند باز هم زمان رسیدگی، تعدد مراجعه شاکی برای طرح شکایت، عدم آشنایی دقیق شاکی با نحوه پیگیری حقوق خود، ندادن مشاوره کافی به شکات و ده‌ها مشکل دیگر، فقط عده کمی موفق به احقاق حقوق خود از طریق این مجموعه‌ها می‌شوند.

کد خبر 211710
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز